Menighedsrådsvalg 2024

I år er der valg til menighedsrådene i hele Danmark. Alle medlemmer af folkekirken i sognet kan møde op og stemme eller selv stille op. Det foregår til valgforsamlingen den 17. september.

Hvad laver dit menighedsråd

Menighedsrådet holder møde hver måned, hvor der arbejdes med aktuelle emner om kirkens liv. Menighedsrådet har ansvaret for både kirkens aktiviteter, bygninger, alle ansatte udover præsterne og økonomi. Menighedsrådet forvalter et budget på cirka 5 millioner om året, som dækker alle disse områder.

Jyllinge Menighedsråd består af 13 valgte medlemmer, 1 medarbejderrepræsentant og 3 præster.

Det er menighedsrådet som ansætter personalet – og som indstiller nye præster til ansættelse.  I Jyllinge Sogn har vi 15 fastansatte, herunder 3 præster og 12 kirkefunktionærer. Derudover et mindre antal faste vikarer.

I menighedsrådet arbejder medlemmerne med de emner der interesserer dem mest: Bygningerne, gudstjenesteformer og liturgi, personale, økonomi, aktiviteter som foredrag og koncerter, men også aktiviteter omkring børn og unge. Bl.a. har menighedsrådet igennem flere år i samarbejde med præster, ansatte og frivillige inviteret årets konfirmander til en uges intensiv konfirmandforberedelse i og omkring kirkerne. Et tiltag der efter sigende har været meget populært.

Igennem menighedsrådets arbejde er det også muligt at arbejde på tværs af organsationer og foreninger, og f.eks. etablere samarbejde med humanitære og lokale foreninger.

Hils på menighedsrådet

Er du blevet nysgerrig på hvem der sidder dit menighedsråd lige nu? Vil du vide mere om hvad der foregår i din kirke? Så er du meget velkommen til at kigge forbi til næste menighedsrådsmøde. Møderne er offentlige og der er mulighed for spørgetid.

Men hvordan stiller jeg så op?

Det er ret nemt! Hvis du er over 18 år og medlem af Folkekirken, og iøvrigt bor i Jyllinge Sogn - så kan du både stemme og stille op til valget.  Det samme gælder iøvrigt, hvis du har løst sognebånd til en af præsterne i Jyllinge, og er over 18 år. Så kan du også både stemme og stille op. Du møder bare op til valgforsamlingen d. 17. september, så går resten næsten helt af sig selv.

Mød et par af de siddende menighedsrådsmedlemmer her: